Περιλήψεις των εισηγήσεων της έβδομης συνεδρίας του διεθνούς συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Βιβλικών Θεολόγων που πραγματοποιήθηκε στις Σέρρες

Serres

Μόσχος Γκουτζιούδης, Επίκουρος Καθηγητής «Οι περί Μελχισεδέκ ως αγγέλου αντιλήψεις και η ερμηνευτική κατανόηση του Εβρ 7,3»

Η μελέτη μέσω της διακειμενικής ανάλυσης ασχολείται με την αινιγματική προσωπικότητα του Μελχισεδέκ και ειδικότερα της ιδιαίτερης χρήσης του στο Εβρ. 7:3. Στο συγκεκριμένο  χωρίο φαίνεται ότι αυτός δεν είναι ιστορικό πρόσωπο αλλά αγγελικό ον. Την αντίληψη αυτή βρίσκουμε κυρίως στα χειρόγραφα του Κουμράν, τα οποία χρονικά προηγούνται της συγγραφής της προς Εβραίους. Συμπερασματικά υποστηρίζεται ότι ο μυστηριώδης Μελχισεδέκ στα κείμενα του Ιουδαϊσμού της εποχής της Κ.Δ. δεν παρουσιάζεται μόνο ως βασιλιάς-ιερέας της Σαλήμ, αλλά διατηρείται σε αυτά και μια δεύτερη παράδοση που τον θέλει ουράνιο ή ειδικότερα αγγελικό ον και μάλιστα με λυτρωτικό ρόλο. Η δεύτερη αυτή παράδοση απηχείται στο συγκεκριμένο χωρίο της προς Εβραίους, ενώ η πρώτη μαρτυρείται στους δύο πρώτους στίχους του κεφ. 7. Ο άγνωστος συγγραφέας της προς Εβραίους αξιοποιεί στοιχεία και των δύο παραδόσεων προκειμένου να αποδώσει στον Χριστό μια εντελώς διαφορετική ιερατική ιδιότητα.

Serres_254

Μυρτώ Θεοχάρους, Λέκτορας «“Καὶ ἐνίσχυσεν μετὰ ἀγγέλου”: Ωσηέ 12,5 και η Παράδοση της Πάλης του Ιακώβ»

Η εισήγηση εξετάζει την ερμηνεία που δίνεται στην περίφημη ιστορία της πάλης του Ιακώβ στο πέρασμα του Ιαβόκ στη Γένεση 32 από τον προφήτη Ωσηέ, στο εβραϊκό αλλά και στο κείμενο των Εβδομήκοντα, λαμβάνοντας υπόψη το ευρύτερο πλαίσιο της πρόσληψης της ιστορίας στην περίοδο του Δευτέρου Ναού.

Serres_234

Darko Krstic, Διδάκτωρ Θεολογίας «Ο Απόστολος Παύλος ως αποκαλυπτικός άγγελος εξηγητής (angelus interpres) στην προς Γαλάτας Επιστολή»

Ένα από τα κύρια γνωρίσματα της αποκαλυπτικής γραμματείας είναι η παρουσία του λεγομένου αγγέλου εξηγητή, που στις εκλεκτές προσωπικότητες διερμηνεύει τα επουράνια μυστήρια ή οράματα. Αυτός ο άγγελος ερμηνεύει τα μελλοντικά θεία μυστήρια, τα οποία κανονικά είναι ακατανόητα για τους ανθρώπους. Εξ ου και το ερμηνευτικό κύρος αυτού του επουρανίου όντος είναι απόλυτο και απαράμιλλο σε σχέση με οποιαδήποτε ανθρώπινη αυθεντία. Στην παύλεια επιστολή προς Γαλάτας υπάρχουν αρκετά στοιχεία που μας οδηγούν στο εύλογο συμπέρασμα ότι η βιβλική αποκαλυπτική ήταν το πλαίσιο στο οποίο ο Απόστολος των Εθνών ερμήνευσε την ιεραποστολή του στους Εθνικούς χριστιανούς της Γαλατίας. Η διαίρεση της ιστορίας σε δύο αιώνες, η θεία αποκάλυψη στον Απόστολο, η ένταξη των εθνών στη λατρεία του Θεού του Ισραήλ είναι μερικά μόνο σημεία της Επιστολής που ριζώνονται στη βιβλική αποκαλυπτική. Ο Απόστολος Παύλος, στο αποκαλυπτικό πλαίσιο της Επιστολής, διαδραματίζει το ρόλο του αγγέλου εξηγητή, δηλαδή του απολύτου εξηγητή του Ευαγγελίου του Θεού. Η χρήση της βιβλικής αποκαλυπτικής είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος να εδραιώσει ο Παύλος το ερμηνευτικό του κύρος, παρουσιαζόμενος ως αποκαλυπτικός άγγελος εξηγητής, σε σύγκριση με τους αντιπάλους του στις γαλατικές εκκλησίες.

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΙΔΕΣ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.