Λαμπρή εκδήλωση για τον ομότιμο καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας κ. Χρήστο Κ. Βασιλόπουλο

Η εκδήλωση προς τιμήν του ομότιμου καθηγητή της παιδαγωγικής Χρήστου Βασιλόπουλου έλαβε χώρα σήμερα Τρίτη 8 Μαΐου στις 18.30 στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Την παρουσίαση της εκδήλωσης ανέλαβε η καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, κ. Δήμητρα Κούκουρα. Οι καθιερωμένοι χαιρετισμοί άρχισαν εκ μέρους των Πρυτανικών Αρχών του ΑΠΘ από την αντιπρύτανι, καθηγήτρια του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας, κ. Δέσπω Λιάλιου. Ακολούθησαν οι χαιρετισμοί του Κοσμήτορα της θεολογικής Σχολής, καθηγητή κ. Μιχαήλ Τρίτου, του Προέδρου του Τμήματος θεολογίας, καθηγητή κ. Χρυσόστομου Σταμούλη, του Διευθυντή του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής του Τμήματος θεολογίας, καθηγητή κ. Ιωάννη Κογκούλη και του Διευθυντή του Τομέα Λατρείας, Χριστιανικής Αγωγής και Εκκλησιαστικής Διοίκησης, αναπλ. καθηγητή κ. Παναγιώτη I. Σκαλτσή. Τέλος, το πρώτο μέρος της εκδήλωσης έκλεισε με τους χαιρετισμούς του Διευθυντή του Β’ Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης και μέλους της Παιδαγωγικής Εταιρίας Ελλάδος, καθηγητή κ. Κωνσταντίνου Μπίκου και του ομότιμου καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ κ. Νικόλαου Ζαχαρόπουλου.

Μετά τη χορωδία της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ υπό τη διεύθυνση του επίκουρου καθηγητή του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ, π. Σπυρίδωνος Αντωνίου το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης άρχισε με την εισήγηση της καθηγήτριας κ. Δήμητρας Κούκουρα, η οποία παρουσίασε «τη βιογραφία του ομ. καθηγητή κ. Χρήστου Βασιλόπουλου». Στη συνέχεια ο επίκ. καθηγητής κ. Δημήτριος Πνευματικός εισηγήθηκε το θέμα «Η ελευθερία και η αυτονομία του αναπτυσσόμενου ατόμου στο έργο του Καθηγητή Χρήστου Βασιλόπουλου». Η επίκ. καθηγήτρια κ. Βασιλική Μητροπούλου, μαθήτρια του τιμώμενου καθηγητή, έκλεισε το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης καθώς μίλησε για  «τη συμβολή του καθηγητή Χρήστου Βασιλόπουλου στον εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών».

Κατά το τρίτο και τελευταίο μέρος της λαμπρής αυτής εκδήλωσης επιδόθηκε ο τιμητικός τόμος με το τίτλο: ΑΓΩΓΗ ΑΓΑΠΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ από τον Πρόεδρο του Τμήματος Θεολογίας καθηγητή κ. Χρυσόστομο Σταμούλη στον τιμώμενο καθηγητή της Παιδαγωγικής. Αμέσως ακολούθησε η αντιφώνηση του κ. Βασιλόπουλου και στη συνέχεια οι παρευρισκόμενοι αποχώρησαν από την αίθουσα για την καθιερωμένη δεξίωση που έλαβε χώρα στο διάδρομο μπροστά από την αίθουσα τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο πολυβραβευμένος ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο μητροπολίτης Προύσσης και Ηγούμενος της Χάλκης κ. Ελπιδοφόρος, ο πρωτοσύγκελος της Ι.Μ. Θεσσαλονίκης, π. Στέφανος Τόλιος, ο πρωτοσύγγελος της Ι.Μ. Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, π. Γεώργιος Χρυσοστόμου, αρκετοί καθηγητές της Θεολογικής Σχολής, και άλλων σχολών του ΑΠΘ, φοιτητές και εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αναρτήθηκε επίσης στο 24ωρο Πρακτορείο Εκκκλησιαστικών Ειδήσεων Ρομφαία. Βλ. το σύνδεσμο παρακάτω:

http://www.romfea.gr/diafora-ekklisiastika/12495-ekdilosi-pros-timin-kathigiti-vasilopoulo

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΤΙΜΩΜΕΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ

Το κείμενο ετοίμασε η επίκ. καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ  Βασιλική Μητροπούλου

Α. ΒΙΟΣ – ΣΠΟΥΔΕΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ

Ο ομότιμος καθηγητής Χρήστος Κ. Βασιλόπουλος πτυχιούχος της Θεολογικής και Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, γεννήθηκε στο Θερμό Αιτωλοακαρνανίας το 1941, όπου και περάτωσε τις εγκύκλιες σπουδές του.

Τον Ιανουάριο του 1965 κατατάχτηκε στο στρατό, όπου υπηρέτησε ως έφεδρος αξιωματικός. Μετά το πέρας των στρατιωτικών του υποχρεώσεων τον Απρίλιο του 1967, υπηρέτησε για ένα χρόνο ως καθηγητής σε Ιδιωτικό Γυμνάσιο στο Αγρίνιο. Από το 1968 έως το 1972 δίδαξε ως αναπληρωτής καθηγητής στο Δημόσιο Γυμνάσιο Βόνιτσας Αιτωλοακαρνανίας.

Τον Ιανουάριο του 1974, με πρόταση του καθηγητή, Κωνσταντίνου Φράγκου, διορίστηκε βοηθός στην έδρα της Κατηχητικής και Εγκυκλοπαίδειας της Θεολογίας της Θεολογικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατά τα ακαδημαϊκά έτη 1972-1974 φοίτησε στο Τμήμα των Μεταπτυχιακών Σπουδών της Θεολογικής Σχολής, όπου  παρακολούθησε ευδοκίμως μαθήματα του κλάδου της Πρακτικής Θεολογίας.

Τον Σεπτέμβριο του 1977 πήγε με υποτροφία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στην Ιρλανδία για μεταπτυχιακές σπουδές διαρκείας τριών ετών. Το πρώτο έτος φοίτησε στο Ιnstitute of Religious Education Mount Oliver, Dundalk απ’ όπου έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Θρησκευτική Παιδαγωγική. Κατά τα δυο επόμενα έτη φοίτησε στο National University of Ireland- St. Patrick’s College Maynooth, απ’ όπου έλαβε τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Μaster of Education, μετά την υποβολή και έγκριση  μελέτης με θέμα: «Teacherstudents relationships in the classroom (Experimental Research)», Maynooth 1980.

Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα συνέγραψε διδακτορική διατριβή με θέμα: «Ελευθερία της σκέψης και διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών στην Μέση Εκπαίδευση», την οποία υπέβαλλε στο Τμήμα Θεολογίας. Αφού πέρασε όλα τα στάδια της γραπτής και προφορικής δοκιμασίας, την 20η  Δεκεμβρίου του 1984 αναγορεύτηκε Διδάκτωρ του Τμήματος Θεολογίας με το βαθμό «άριστα».

Το 1985 εκλέχτηκε ομόφωνα Λέκτορας με γνωστικό αντικείμενο «Κατηχητική-Παιδαγωγική». Το 1988 εξελίχθηκε ομόφωνα στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, μετά από προκήρυξη της θέσης αυτής.

Το 1992, μετά από προκήρυξη της θέσης του Αναπληρωτή Καθηγητή και θετική εισήγηση τριών Καθηγητών καθώς και ομόφωνη απόφαση των Καθηγητών του Τμήματος Θεολογίας, εκλέχτηκε στη βαθμίδα αυτή.

Τέλος, το 1996 εκλέχτηκε στη βαθμίδα του Καθηγητή, μετά από προκήρυξη της θέσης αυτής, θετική εισήγηση τριμελούς επιτροπής και ομόφωνη απόφαση των Καθηγητών του Τμήματος. Το λειτούργημα του πανεπιστημιακού δασκάλου διακόνησε μέχρι το τέλος Αυγούστου του 2008, έτος συνταξιοδότησής του.

Ο κ. Βασιλόπουλος διετέλεσε Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας κατά τα έτη 2004-2006. Επίσης πολλές φορές εκλέχτηκε Διευθυντής του Τομέα Λατρείας, Χριστιανικής Αγωγής και Εκκλησιαστικής Διοίκησης.

B. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

 Ι.  Κατά τη διάρκεια της τριακονταπενταετούς πανεπιστημιακής του διαδρομής ο κ. Βασιλόπουλος δίδαξε στον προπτυχιακό και μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών του Τμήματος Θεολογίας μαθήματα της ειδικότητάς του.

  1. Στον προπτυχιακό κύκλο δίδαξε τα ακόλουθα υποχρεωτικά και κατ΄ επιλογήν υποχρεωτικά μαθήματα:
  2. Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών. Το μάθημα αυτό έχει δυο σκέλη, το θεωρητικό και το πρακτικό. Το δεύτερο σκέλος καλύπτεται από πρακτικές ασκήσεις δύο ειδών: Πρώτον, εξάσκηση επί χάρτου των φοιτητών κατά ομάδες στη σύνταξη σχεδίου διδασκαλίας, ανάλυση διδακτικών ενοτήτων, που οι φοιτητές παρακολουθούν σε video στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής, καθώς και επίδειξη ενοτήτων από τα Εκπαιδευτικά Λογισμικά Πολυμέσων, παραγωγής του Εργαστηρίου σε συνεργασία με την Πολυτεχνική Σχολή. Δεύτερον, παρακολούθηση και κριτική διδασκαλιών σε Γυμνάσια και Λύκεια.

 ii.    Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση των Κατηχήσεων του Αγίου Κυρίλλου Ιεροσολύμων.

 iii.       Διαπολιτισμική θρησκευτική αγωγή.

iv.       Η αγωγή υπό το πρίσμα της αυτονομίας του παιδιού.

  v.       Θέματα ψυχολογίας της εφηβικής ηλικίας.

 vi.       Ο μαθητής ως κριτήριο του μαθήματος των Θρησκευτικών.

 2. Στο μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών δίδαξε:

          i.      Ψυχολογικές θεωρίες μάθησης και διδακτική πράξη.

         ii.      Διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικού-μαθητών.

       ΙI  Διδακτικό έργο εκτός του Τμήματος Θεολογίας:

  1.        Επί σειρά ετών (1982-1998) δίδαξε μαθήματα ψυχοπαιδαγωγικής κατάρτισης και μεθοδολογίας διδασκαλίας σε σχολές επιμόρφωσης Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης (ΣΕΛΜΕ, ΠΕΚ) Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Βεροίας.
  2.        Επί δεκαετία δίδαξε στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Δήμου Θεσσαλονίκης θέματα της ειδικότητάς του.
  3.       Για ορισμένα χρόνια δίδαξε στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης.
  4.       Κατά το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2002-2003 δίδαξε στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Κύπρου ως Επισκέπτης Καθηγητής.
  5.       Από το 2008 διδάσκει σε επιμορφωτικά Σεμινάρια Θεολόγων-Καθηγητών των περιοχών Τρικάλων, Καρδίτσας και Λαμίας, που διοργανώνει ο εκεί Σχολικός Σύμβουλος των Θεολόγων.

Γ. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  1. Μέλος επιτροπών που συγκροτήθηκαν με αποφάσεις του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων:
    1. Για την μελέτη και εκπόνηση νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης.
    2. Για τη σύνταξη Σχεδίου Νόμου, σχετικά με τη δομή και λειτουργία της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης.
    3. Για την κριτική νέων σχολικών εγχειριδίων του μαθήματος των Θρησκευτικών Β΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου.
    4. Για τη βελτιστοποίηση του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ).
  2. Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος: «Πρακτική Άσκηση Φοιτητών του τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ 2005-2006», στα πλαίσια του μέτρου 2.4 «Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Σύνδεση με την Αγορά Εργασίας», ενέργεια 2.4.2.  «Πρακτική Άσκηση και Γραφεία Διασύνδεσης του ΕΠΕΑΚ ΙΙ».
  3. Επιστημονικός υπεύθυνος προγράμματος επιμόρφωσης Θεολόγων-Καθηγητών, που οργάνωσε το τμήμα Θεολογίας κατά τα ακαδημαϊκά έτη 1999-2000.
  4. Διευθυντής του Εργαστηρίου Παιδαγωγικής του Τμήματος Θεολογίας από το 2003 έως το 2008. Το εργαστήριο αυτό ιδρύθηκε το 2003(ΦΕΚ 1164/14.8.2003).
  5. Συμμετοχή, με ομάδα μεταπτυχιακών σπουδαστών, στο εντατικό Σεμινάριο «Socrates» στη Βιέννη, με το γενικό θέμα: «Εισαγωγή στη διαπολιτισμική μάθηση στο σχολείο», στα πλαίσια της χριστιανοπαιδαγωγικής επιμόρφωσης.
  6. Υπεύθυνος εκδήλωσης (26.5.2005), η οποία περιελάμβανε προβολή των ταινιών μικρού μήκους: « Πάτερ ημών» και «Ζωή», που δημιούργησαν οι φοιτητές του Η΄ Εξαμήνου του Τμήματος Θεολογίας, υπό την επίβλεψη του Θεολόγου-Σκηνοθέτη Αντώνη Κιούκα, στα πλαίσια «Σύγχρονων εναλλακτικών τρόπων σχολικής θρησκευτικής αγωγής» του μαθήματος «Διδακτική των Θρησκευτικών».
  7. Διευθυντής της Παιδαγωγικής Σειράς με τον τίτλο: «Παιδαγωγικές Μελέτες».
  8. Μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Κέντρου Περιβαλλοντικής Αγωγής και Ευαισθητοποίησης (Κ.Π.Α.Ε.) Της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
  9. Συμμετοχή ως ομιλητής στην παρουσίαση των παρακάτω βιβλίων:

 Ι. «Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο» του Ρεζίς Ντεμπρέ. Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε στο Κέντρο Ιστορίας του Δήμου  Θεσσαλονίκης στις 13-4-2005.

 ΙΙ.  «Ζωντανό σχολείο: Μια άλλη πρόταση για τον εορταστικό λόγο και την οργάνωση των σχολικών εορτών», των Αγγελικής και Αλεξάνδρου Καριώτογλου. Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε στο Βιβλιοπωλείο Δόμος Γραμμάτων και Τεχνών  Θεσσαλονίκης.

  1. Παρακολούθηση, ως επιβλέπων καθηγητής, εκπόνησης πολλών μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών, με τους συντάκτες των οποίων είχε στενή και συνεχή συνεργασία.
  2. Μέλος Τριμελών Επιτροπών και Εκλεκτορικών Σωμάτων εκλογής μελών ΔΕΠ σε διάφορες Πανεπιστημιακές Μονάδες της Ελλάδας και της Κύπρου.
  3. Ομιλητής  στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ την 29 Ιανουαρίου του 2009, με απόφαση της Συγκλήτου, όπου εκφώνησε τον πανηγυρικό λόγο της εορτής των Τριών Ιεραρχών, με θέμα: «Ομολογιακή ή Θρησκειολογική αγωγή; Ένα σύγχρονο δίλημμα».
  4. Ομιλητής σε Σχολές Γονέων διαφόρων Ιερών Μητροπόλεων.
  5. Ειδικός επιστημονικός σύμβουλος της Μεγάλης Ορθόδοξης Χριστιανικής Εγκυκλοπαίδειας  (ΜΟΧΕ), για τα Παιδαγωγικά λήμματα και λημματογράφος.
  6. Επιστημονικός υπεύθυνος του θεματικού δικτύου «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Σύγχρονου Εκπαιδευτικού Λογισμικού», με τη συμμετοχή τεσσάρων εργαστηρίων του ΑΠΘ:

α)Παιδαγωγικής Τμήματος Θεολογίας.

β)Πειραματικής Παιδαγωγικής Φιλοσοφικής.

γ)Επεξεργασίας Πληροφοριών και Υπολογιστών Πολυτεχνικής και

δ)Ευφυών Συστημάτων και Τεχνολογίας Λογισμικού Πολυτεχνικής.

Δ΄ ΣΥΝΕΔΡΙΑ – ΗΜΕΡΙΔΕΣ

  1. Α΄ Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας με γενικό θέμα: «Μάθηση και Εκπαίδευση», Θεσσαλονίκη 19-21 Μαϊου 1989. Εισήγηση με θέμα: «Συμβολή των προσωπικών εμπειριών στην κατανόηση της θρησκευτικής γλώσσας κατά την εφηβική ηλικία».
  2. Ημερίδα που οργάνωσε ο Σύλλογος Μεταπτυχιακών Σπουδαστών της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ με γενικό θέμα: «Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», Θεσσαλονίκη 4 Μαρτίου 1994. Εισήγηση με θέμα: «Η θέση του θρησκευτικού μαθήματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».
  3. Ημερίδα που οργάνωσε η Παιδαγωγική  Σχολή Φλώρινας με γενικό θέμα: «Τα νέα σχολικά εγχειρίδια των Θρησκευτικών του Δημοτικού Σχολείου. Παιδαγωγική αποτίμηση μιας προσπάθειας», Φλώρινα 9 Μαΐου 1996. Εισήγηση με θέμα: «Η ιδιαιτερότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών (Ιδιοτυπία της θρησκευτικής γλώσσας-προσωπικές εμπειρίες των μαθητών)».
  4. Θ΄ Ακαδημαϊκή Συνάντηση Χριστιανών και Μουσουλμάνων με γενικό θέμα: «The Educational System in Islam and Christianity», Αμμάν της Ιορδανίας 3-5 Ιουνίου 1996. Εισήγηση με θέμα: «Features of Educational System we need».
  5. 6Ο Διαχριστιανικό Συμπόσιο με θέμα: «Αγιότητα και ζωή εν Αγίω Πνεύμα», Ασίζη-Ιταλία Σεπτέμβριος 1997. Εισήγηση με θέμα: «Αγιοπνευματική εμπειρία και αγωγή στο σύγχρονο κόσμο».
  6. Β’ Πανελλήνιο Συνέδριο, με διεθνή συμμετοχή, της Παιδαγωγικής Εταιρίας Ελλάδας με θέμα: Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα», Αθήνα 2-4 Νοεμβρίου 2000. Εισήγηση με θέμα: «Εκπαιδευτικό λογισμικό πολυμέσων για τη θεματική ενότητα: Θρησκευτικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».
  7. 7Ο Διαχριστιανικό   Συμπόσιο με θέμα: Σωτηριολογικές προοπτικές στην ανατολική και δυτική παράδοση», Ρήγιο-Καλαβρία 2-4 Σεπτεμβρίου 2001. Εισήγηση με θέμα: «Η σωτηριολογία της ορθόδοξης θεολογίας ως πρόβλημα γλωσσικής της εκφοράς στο χώρο της αγωγής σήμερα».
  8. Διεθνές Συνέδριο της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (WOCATI) Ταϋλάνδη 7-1 Δεκεμβρίου 2002.
  9. Σεμινάριο που πραγματοποίησε η Διακοινοβουλευτική Συνέλευση Ορθοδοξίας με θέμα: «Τα θρησκευτικά ως μάθημα ταυτότητας και πολιτισμού», Βόλος 15-17 Μαΐου 2004. Εισήγηση με θέμα: «Σχεδιασμός και οργάνωση του θρησκευτικού μαθήματος με κριτήριο τα ψυχο-παιδαγωγικά και κοινωνικο-πολιτιστικά χαρακτηριστικά των μαθητών».
  10. Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Εκκλησία και Κοινωνία κατά τον Απόστολο Παύλο», Βέροια 26-28 Ιουλίου 2005. Εισήγηση με θέμα: «Η ανατροφή των τέκνων στον Ιουδαϊσμό, την Ελληνική κοινωνία και τον Απόστολο Παύλο.
  11. Εκπαιδευτική Ημερίδα με γενικό θέμα: Οι διδαχές του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού ως απάντηση στα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου», Ολυμπιακό Στάδιο-Ποδηλατοδρόμιο, Αθήνα 11 Νοεμβρίου 2005. Εισήγηση με θέμα: «Υπέρβαση της κρίσης των σχέσεων στο χώρο της οικογένειας υπό το φως των διδαχών του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού».
  12. Επιστημονική Ημερίδα Θεολόγων Καθηγητών της Ι.Μ. Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως με γενικό θέμα: «Ο θεολόγος καθηγητής ως παιδαγωγός και διάκονος της εκκλησίας», Νεάπολη Θεσσαλονίκης 16 Φεβρουαρίου 2006. Εισήγηση με θέμα: «Ο ρόλος του θεολόγου ως παιδαγωγού στο σύγχρονο σχολείο».
  13. Σεμινάριο που πραγματοποίησε το κέντρο περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας με γενικό θέμα: «Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και περιβάλλον», Θέρμο 3-4 Ιουνίου 2011. Εισήγηση με θέμα: Η Συμβολή της Εκκλησίας στην αγωγή για το περιβάλλον και την αειφορία».
  14. Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με γενικό θέμα: «Η πνευματική πατρότητα κατά τον Απόστολο Παύλο», Βέροια 26-28 Ιουνίου 2011. Εισήγηση με θέμα: «Πνευματική πατρότητα και σύγχρονη παιδαγωγική πράξη υπό το φως της Παύλειας Θεολογίας».
  15. Ημερίδα Θεολόγων Ανατολικής Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του μητροπολιτικού μεγάρου της Ι.Μ. Θεσσαλονίκης, με το γενικό θέμα: «Τα θρησκευτικά του χθες, του σήμερα, του αύριο»., 20 Ιανουαρίου 2005. Εισήγηση με θέμα: «Διαπολιτισμική θρησκευτική αγωγή».

Ε΄  ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ

                                                            Ι. Βιβλία

  1. Η αρχή της εποπτείας και η εφαρμογή αυτής εις την διδακτικήν πράξιν, Θεσσαλονίκη 1977.
  2. Teacher-Student Relationships in the Classroom (Experimental Research, Maynooth-Ireland 1980.
  3. Ελευθερία της σκέψης και διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Μέση Εκπαίδευση (διδακτορική διατριβή), Θεσσαλονίκη 1984.
  4. Ο μαθητής ως κριτήριο του μαθήματος των Θρησκευτικών, Β΄ Έκδοση, Θεσσαλονίκη 1993.
  5. Οι κατηχήσεις του Κυρίλλου Ιεροσολύμων. Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση, Β Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003.
  6. Διδακτική του μαθήματος των Θρησκευτικών, Γ Έκδοση, Θεσσαλονίκη 2003.
  7. Θρησκευτική αγωγή και αυτονομία του παιδιού, Θεσσαλονίκη-Αθήνα 1996.
  8. Παιδαγωγικά Μελετήματα, Θεσσαλονίκη 2006.
  9. Σχολική θρησκευτική αγωγή, Θεσσαλονίκη 2008.

ΙΙ. Επιστημονικές μελέτες και άρθρα που δημοσιεύτηκαν σε συλλογικούς τόμους, επετηρίδες, πρακτικά συνεδρίων, περιοδικά και εγκυκλοπαίδειες.

                                    α. Γενικά περί αγωγής

  1. Η αγωγή υπό το πρίσμα της αυτονομίας του παιδιού.
  2. Βασικές ανάγκες του εφήβου που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του και τρόποι αντιμετώπισής τους.
  3. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην καλλιέργεια διαφερόντων.
  4. Features of Educational System we need.
  5. Διαχρονικά μηνύματα από τη ζωή και το έργο του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.
  6. Παιδαγωγική Επικαιρότητα των Τριών Ιεραρχών.
  7. Συμβολή των οπτικοακουστικών προϊόντων στην αγωγή και μάθηση.
  8. Ο ρόλος του θεολόγου ως παιδαγωγού στο σύγχρονο δημόσιο σχολείο.
  9. Συμβολή της Εκκλησίας στην αγωγή για το περιβάλλον και την αειφορία.
  10.  Πνευματική πατρότητα και σύγχρονη παιδαγωγική πράξη υπό το φως της Παύλειας θεολογίας.
  11.  Αγωγή (εννοιολογική οριοθέτηση).
  12.  Αυτονομία στο χώρο της αγωγής.
  13.  Διαπροσωπικές σχέσεις στο χώρο της αγωγής.
  14.  Μαθητοκεντρική οργάνωση της προς μάθηση ύλης.
  15.  Αιτωλοί Διδάσκαλοι του Γένους.

β. Θρησκευτική αγωγή

  1. Η σωτηριολογία της ορθόδοξης θεολογίας ως πρόβλημα γλωσσικής της εκφοράς στο χώρο της αγωγής σήμερα.
  2. Το πρόβλημα της χριστιανικής αγωγής των νέων της εποχής μας.
  3. Αγιοπνευματική εμπειρία και αγωγή στο σύγχρονο κόσμο.
  4. Η θρησκευτική αγωγή των νέων κατά τον Ιερόν Φώτιον.
  5. Ενοριακή κατήχηση.
  6. Το παιδί και ο έφηβος στη λατρευτική ζωή της εκκλησίας.
  7. Διαπολιτισμική θρησκευτική αγωγή.
  8. Συμβολή των προσωπικών εμπειριών στην κατανόηση της θρησκευτικής γλώσσας κατά την εφηβική ηλικία.
  9. Η Χριστιανική αγωγή στην ανατολή του 21ου αιώνα.
  10. Η θρησκευτική γλώσσα στο χώρο της αγωγής.
  11. Η Θρησκευτική γνώση στο χώρο της αγωγής.

γ. Σχολική θρησκευτική αγωγή.

  1. Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο.
  2. Ομολογιακή ή θρησκειολογική θρησκευτική αγωγή; Ένα σύγχρονο δίλημμα.
  3. Διδακτικές και άλλες συνέπειες από την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και βιβλίων στο μάθημα των Θρησκευτικών.
  4. Ο μαθητής της Μέσης Εκπαίδευσης ως κριτήριο του μαθήματος της θρησκευτικής αγωγής.
  5. Σύγχρονες μεθοδολογίες προσέγγισης της χριστιανικής αγωγής στην Μέση Εκπαίδευση.
  6. Προϋποθέσεις διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών.
  7. Το μάθημα των Θρησκευτικών και η νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
  8. Αξιολογώντας του μαθητές στα Θρησκευτικά. Μια θεωρητική προσέγγιση.
  9. Η ιδιοτυπία της θρησκευτικής γλώσσας και οι προσωπικές εμπειρίες των μαθητών στα νέα σχολικά εγχειρίδια των Θρησκευτικών στο Δημοτικό Σχολείο.
  10.  Η θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών στην Μέση Εκπαίδευση.
  11.  Αμφισβητήσεις της παρεχόμενης θρησκευτικής αγωγής στη Δημόσια Εκπαίδευση.
  12.  Σχεδιασμός και οργάνωση του θρησκευτικού μαθήματος με κριτήριο τα ψυχο-παιδαγωγικά και τα κοινωνικο-πολιτιστικά χαρακτηριστικά των μαθητών.
  13.  Η αξιολόγηση της σχολικής επίδοσης των μαθητών.

Δ. Η αγωγή στην οικογένεια

  1. Οι ρόλοι των γονέων στην οικογένεια.
  2. Υπέρβαση της κρίσης των σχέσεων στο χώρο της οικογένειας υπό το φως των διδαχών του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.
  3. Η ανατροφή των τέκνων στον Ιουδαϊσμό, την Ελληνική Κοινωνία και τον Απόστολο Παύλο.

  ΙΙΙ.                 Εργασίες σε ηλεκτρονική μορφή

  1. Επιστημονικός Υπεύθυνος της Παιδαγωγικής Ομάδας (Β. Μητροπούλου, Κ. Ακανθοπούλου, Π. Χύτας) εκπόνησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού Πολυμέσων που αφορά τα Θρησκευτικά Β/ βάθμιας Εκπαίδευσης στα πλαίσια του έργου ΝΑΥΣΙΚΑ του ΥΠΕΠΘ και του Ι.Τ.Υ. (Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών) στα πλαίσια της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ με τίτλο: «Θρησκευτική Πληροφορική: Ανάπτυξη Πιλοτικού Λογισμικού Πολυμέσων για την θεματική ενότητα της Θρησκευτικής Αγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Αποτέλεσμα του έργου αυτού ήταν η παραγωγή εκπαιδευτικού λογισμικού σε CD ROM για τις διδακτικές ενότητες:

α. «Η ίδρυση των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων στην Ελλάδα κατά την β’ περιοδεία του Απ. Παύλου» (Γ’ Γυμν.)

β. «Η Βυζαντινή Τέχνη στην Θεσσαλονίκη (Γ’ Γυμν.)

γ. «Το Ισλάμ» (Β΄ Λυκείου).

Συνοδευτικό υλικό του λογισμικού: ’Βιβλίο του Καθηγητή’.

  1. Επιστημονικός Υπεύθυνος  της Παιδαγωγικής Ομάδας (Β. Μητροπούλου, Χ. Δερεκλή, Δ. Πετρίδου) για την εκπόνηση πολυμεσικής (multimedia) εφαρμογής, που αφορά το μάθημα των Θρησκευτικών στο Λύκειο, στα πλαίσια του έργου του ΥΠΕΠΘ και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με τίτλο: «Αναδιατύπωση και εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών στον Τομέα των Κοινωνικών Επιστημών ΙΙ και παραγωγή διδακτικού υλικού». Αποτέλεσμα του έργου αυτού ήταν η παραγωγή εκπαιδευτικού λογισμικού σε τρία (3) CD ROM, για τις διδακτικές ενότητες:

α. «Ο λατρευτικός πλούτος της Εκκλησίας» (Α΄Λυκείου).

β. «Παγκόσμια Θρησκεύματα: Το Ισλάμ» (Β’ Λυκείου).

γ. Θέματα  Χριστιανικής Ηθικής: «Ο σεβασμός της ανθρώπινης ζωής και οι   κίνδυνοι που την απειλούν». (Γ’ Λυκείου).

Συνοδευτικό υλικό των λογισμικών: ‘Βιβλίο του καθηγητή’.

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.