Βραβεύτηκε ο Γιάννης Κυριακίδης. Ο άνθρωπος που σταμάτησε την περιφορά του επιταφίου στην Τσιμισκή στήνοντας μια σκάλα για τις ανάγκες του φωτορεπορτάζ

Ο πασίγνωστος 89χρονος σήμερα θεσσαλονικιός φωτορεπόρτερ, ο άνθρωπος που ταύτισε επί 70 περίπου χρόνια το όνομά του με τη συγκεκριμένη επαγγελματική ιδιότητα, τιμήθηκε χθες Πέμπτη 25 Απριλίου του 2013 από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης στο πλαίσιο της σειράς «Επίμονοι Θεσσαλονικείς». Αναμενόμενο, αφού οι παλαιότεροι εξακολουθούν να λένε ότι δύο σύμβολα έχει η Θεσσαλονίκη, τον Λευκο Πύργο και τον Γιάννη Κυριακίδη.

Σε μια λιτή εκδήλωση που οργανώθηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ, όπως άλλωστε αρμόζει στο ήθος και την εμβληματική προσωπικότητα του Γιάννη Κυριακίδη, μίλησαν ο δημοσιογράφος και γενικός διευθυντής της ΕΡΤ 3 Κώστας Μπλιάτκας, ο δημοσιογράφος Σταύρος Τζίμας, ο επιχειρηματίας Αντώνης Δούδος και οι φωτοειδησεογράφοι Φώτης Φιλαργυρόπουλος και Γιώργος Γιακουμίδης. Καθόλη τη διάρκεια της εκδήλωσης ο Γιάννης Κυριακίδης φορώντας το κλασικό του φωτογραφικό γιλέκο δεν σταμάτησε να πειράζει τους ομιλητές και να τους διορθώνει ή να συμπληρώνει τις προσωπικές ιστορίες που έχουν χαραχθεί στη μνήμη τους από την πολύχρονη συνεργασία μαζί του, ενώ σε κάποια στιγμή σηκώθηκε αυθόρμητα και φωτογραφήθηκε μαζί τους. Τα πειράγματα δεν σταμάτησαν ούτε μετά την απονομή του βραβείου. Παρών επίσης ήταν και ο Ντίνος Χριστιανόπουλος.

Για πολλά χρόνια ο Γιάννης Κυριακίδης με τη σκάλα του (για τα δικά του μοναδικά πανοραμικά καρέ) και τις τρεις φωτογραφικές μηχανές που είχε κρεμασμένες στο λαιμό κυριαρχούσε σε όλα τα μεγάλα ρεπορτάζ. Όλη η πολιτική, αθλητική, εκκλησιαστική, οικονομική και πολιτιστική επικαιρότητα της πόλης έχει καταγραφεί από τις μηχανές του. «Κυριακίδη είσαι ο μοναδικός τύραννος που απέμεινε στη Δημοκρατία», είπε στον Γιάννη Κυριακίδη αγανακτισμένος το Σεπτέμβρη του 1964 ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου που έφτασε στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της ΔΕΘ. Σχεδόν είκοσι χρόνια αργότερα ο Ανδρέας Παπανδρέου επανέλαβε το 1984, το ίδιο ταλαιπωρημένος, αλλά εμφανώς γοητευμένος από τους φακούς του ως μανιώδης  φωτογράφος και ο ίδιος «Κυριακίδη, είσαι ο τελευταίος δικτάτορας». Μετά τον πόλεμο του κόλπου ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Κόλιν Πάουελ θα πει χαρακτηριστικά σε εκδήλωση στο Γ΄ Σώμα Στρατού στη διάρκεια προετοιμασίας φωτογράφισης από τον Γιάννη Κυριακίδη που καθοδηγούσε τους στρατιωτικούς πως να στηθούν προκειμένου να φωτογραφηθούν καλύτερα «Αυτός είναι πραγματικός στρατηγός! Δείτε πως δίνει τις εντολές».

Ο Γιάννης Κυριακίδης είναι σίγουρα ο μόνος φωτοειδησεογράφος που τόλμησε να σταματήσει την περιφορά του επιταφίου κάποια χρονιά στην οδό Τσιμισκή της Θεσσαλονίκης για να στήσει τη σκάλα του και ν’ απαθανατίσει τη στιγμή. Μια άλλη χρονιά κατά την εορτή των Θεοφανείων σε μεγάλη ηλικία, καθώς δεν μπορούσε να πλησιάσει στην άκρη της παραλίας για να φωτογραφίσει την κατάδυση του τιμίου σταυρού στα νερά του θερμαϊκού, είχε ανέβει στον επάνω όροφο της παλιάς καφετερίας στη συμβολή των οδών Λεοφώρου Νίκης και Αγίας Σοφίας. Και ενώ έχει τελειώσει η τελετή, μια βροντερή φωνή φώναζε πίσω από το συγκεντρωμένο πλήθος: Παναγιώτατε! Παναγιώτατε! κάνοντας τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο να γυρίσει, να τον αναγνωρίσει, να σηκώσει το σταυρό και να τον ευλογήσει. Αυτό ήταν! Ο Κυριακίδης με τον τηλεφακό του είχε ήδη ρίξει μια ριπή 3-4 καρέ και είχε το κάδρο που δεν είχε κανείς άλλος εκείνη την ημέρα.

Ο κ. Τζίμας διηγήθηκε χθες το τέχνασμα που σκαρφίσθηκε ο δαιμόνιος φωτορεπόρτερ πολλά χρόνια πριν στη Μονή της Εικοσιφοινίσσης του όρους Παγγαίου, προκειμένου να πείσει την ηγουμένη να του παραδώσει το φιλμ με τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή κατά την επίσκεψή του στη Μονή, αφού εκείνοι είχαν αργήσει να φτάσουν και έχασαν έτσι το ρεπορτάζ. Ο Γιάννης Κυριακίδης δεν γύρισε ποτέ από ρεπορτάζ χωρίς εικόνες. Έκανε όλα τα μεγάλα ρεπορτάζ των περασμένων δεκαετιών με καλύτερο εκείνο στην Ουγκάντα, όπως ο ίδιος ισχυρίζεται. Η επιμονή του είναι παροιμιώδης. Σίγουρα πολλοί θα τον θυμούνται έναν Δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά του νομού Ημαθίας να δίνει παραγγέλματα στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, την πολιτική ηγεσία και τους Μητροπολίτες, προκειμένου να τους φωτογραφίσει όπως αυτός ήθελε. Όπου και αν βρισκόταν όλοι έκαναν πάντα στην άκρη, ώστε να μην εμποδίζουν τη λήψη του Κυριακίδη. Σε κανέναν άλλον σίγουρα δεν συμβαίνει αυτό.

Ο άνθρωπος που αποτύπωσε με το φακό του την ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας σε μια παλαιότερη συνέντευξη, ρωτήθηκε πως θα φωτογράφιζε το μέλλον και απάντησε: με τα μάτια ενός παιδιού. Αυτός είναι ο τελευταίος ζωντανός θρύλος της Θεσσαλονίκης.

Κείμενο/Φωτογραφίες: Μ. Γκουτζιούδης
Share this post
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Δημοσιεύθηκε στην ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.