Θρησκευτικά Αναγνώσματα 2. Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ: Ιστορική Ερμηνεία – Εσχατολογία – Τέχνη

Στο δεύτερο τόμο της σειράς Θρησκευτικά Αναγνώσματα με την Εφημερίδα Τύπος της Κυριακής έγκριτοι ιστορικοί και θεολόγοι συζητούν τη γλωσσική και εθνική ταυτότητα του συντάκτη της «Αποκάλυψης», τον τόπο συγγραφής του έργου και την ένταξή του στην Αποκαλυπτική Γραμματεία. Μέσα από τα άρθρα αναδεικνύονται συχνά αντικρουόμενες απόψεις για το περιεχόμενο της «Αποκάλυψης», την ερμηνεία των συμβόλων, τον «Αντίχριστο» και τον αινιγματικό αριθμό του «Θηρίου», ενώ καταγράφεται η επίδραση του έργου στη νεοελληνική ποίηση.

Περιεχόμενα αφιερώματος:

Σελ. 8-27. Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΠΑΡΑΛΗΠΤΕΣ ΤΗΣ «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ».

Η γλωσσική και εθνική ταυτότητα του συντάκτη της «Αποκάλυψης». Ο τόπος συγγραφής του έργου και η ένταξή του στην αποκαλυπτική γραμματεία. Ο παραινετικός του χαρακτήρας. Η δημιουργική του σύνθεση και η πρωτοτυπία του.

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ I. ΚΥΡΤΑΤΑ

Σελ. 28-45. Η «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ» ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ.

Η «Αποκάλυψη» ως μέσο για την εσχατολογική διερεύνηση του παρόντος και ο προφητικός ρεαλισμός της. Το βαθύτερο νόημα της προφητείας. Η συμβολική, αλληγορική γλώσσα του έργου. Η διασταλτική ερμηνεία για τον Αντίχριστο και ο αινιγματικός αριθμός του θηρίου.

ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Π. ΠΑΤΡΩΝΟΥ

Σελ. 46-59. ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΗΝ «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ».

Η σύνδεση της Ιστορίας με τη συμβολική γλώσσα του Ιωάννη. Το πλήθος των εικόνων, των συμβόλων και των παραστάσεων. Το Αρνίον, ο Ναός, η Πόλη, η Γυναίκα, η φύση της Εκκλησίας και η εικόνα του γάμου. Η πολυσημία και η χρήση των συμβολισμών.

ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ I. ΜΠΕΛΕΖΟΥ

Σελ. 60-71. Η ΘΕΟΠΝΕΥΣΤΙΑ ΚΑΙ Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΗΣ «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ».

Η θεοπνευστία και η γνησιότητα της «Αποκάλυψης». Τα ερωτηματικά για το κύρος και την ταυτότητα του συγγραφέα της στην εσχατολογική θεολογία και διδασκαλία.

ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗ

Σελ. 72-83. ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ, ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

Η προέλευση και η ερμηνεία του όρου «Αντίχριστος» κατά τη χριστιανική θεολογία και ορολογία. Ο Αντίχριστος κατά τον Απόστολο Παύλο και ο Αντίχριστος της «Αποκάλυψης».

ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗ

Σελ. 84-95. Η «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ» ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.

Η «Αποκάλυψη» σήμερα υπερβαίνει το θεολογικό πεδίο και ερμηνεύεται ακόμη και ως απειλή πυρηνικού ολοκαυτώματος. Δεν άφησε αδιάφορους ποιητές όπως ο Σολωμός, ο Βαλαωρίτης, ο Παλαμάς, ο Βάρναλης, ο Σικελιανός, ο Σεφέρης, ο Ελύτης, ο Σικελιανός, ο Εμπειρικός, ο Παπατσώνης.

ΤΗΣ ΚΙΡΚΗΣ ΚΕΦΑΛΕΑ

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΒΙΒΛΙΑ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.