Τιμολέων Γαλάνης, Ο Μέγας Αλέξανδρος στην Ιερουσαλήμ, Critical Approaches to the Bible 17, εκδόσεις Ostracon, Θεσσαλονίκη 2018

Από τον πρόλογο του βιβλίου

O_MEGAS_ALEJANDROS_EXOFYLLO_νεοΗ προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν χρειάζεται περιγραφή, επειδή η ίδια η ιστορία του κόσμου έγινε η αντανάκλαση μιας εποχής που διαμόρφωσε η τόλμη του. Αυτός είναι ο Αλέξανδρος της οικουμένης και η εικόνα του δεν περιορίζεται στις πληροφορίες των αρχαίων ιστορικών για την ζωή και τις εκστρατείες του. Από τους Έλληνες και τους Λατίνους ιστορικούς και βιογράφους του απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην Ιερουσαλήμ, η σημασία της οποίας δεν χρειάζεται εξηγήσεις. Εντούτοις, στα ιερά κείμενα της αγίας πόλης ο Αλέξανδρος «αποκαλύπτεται» ως ο «μονόκερως τράγος» και ως ο «βασιλεὺς τῶν Ἑλλήνων» που «διῆλθεν ἕως ἄκρων τῆς γῆς», ενώ η ίδια η πόλη «κατὰ τοὺς Ἀλεξάνδρου χρόνους» αποκαλείται «Ἱεροσόλυμα», ένα όνομα πιο οικείο στην ελληνική γλώσσα και στον ελληνικό πολιτισμό. Η μελέτη που ακολουθεί είναι μια έρευνα των αρχαιότερων πηγών για την παρουσία του Αλεξάνδρου στην Ιερουσαλήμ. Και είναι σαφές ότι δεν πρόκειται απλά μόνο για ένα ιστορικό πρόσωπο και έναν ιερό τόπο, αλλά για μια σχέση πολύ βαθύτερη. Αυτό υπογραμμίζεται αιώνες μετά τον θάνατο του στρατηλάτη με την κατανόηση της ιστορίας του κόσμου ως «εὐαγγελικῆς προσπαρασκευῆς». Άλλωστε ο ίδιος ο ευαγγελισμός της οικουμένης διαγράφει ομόκεντρους κύκλους «ἔν τε Ἰερουσαλὴμ καὶ ἐν πάσῃ τῇ Ἰουδαίᾳ καὶ Σαμαρείᾳ καὶ ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς» όχι στα αραμαϊκά ή τα λατινικά, αλλά στην γλώσσα του Αλεξάνδρου, την ελληνική.

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΒΙΒΛΙΑ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.