Η προσφώνηση του Προέδρου του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ Παναγιώτη Σκαλτσή στην επιστημονική ημερίδα με θέμα: “Το Μέλλον της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Συζητώντας την Πολυπλοκότητα του Ζητήματος”

ΘΕ_41

κ. Κοσμήτορα, κ. Schweitzer (Σβάιτσερ), κ.κ. συνάδελφοι, αγαπητοί μας φοιτητές και φοιτήτριες, κυρίες και κύριοι,

Η θέση και ο ρόλος του Μαθήματος των Θρησκευτικών, αναμφισβήτητα, συνιστούν ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο. Τούτο είναι ευνόητο, αν λάβει κανείς υπόψη του τις νέες κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώνονται σιγά-σιγά, όπως επίσης και τις οποιεσδήποτε προκλήσεις προερχόμενες από ιδεολογικά ρεύματα, τα οποία αμφισβητούν την παιδαγωγική αναγκαιότητα του μαθήματος αυτού. Για τον λόγο αυτό, κρίνεται ιδιαιτέρως αναγκαίο, να ενδιατρίψουμε με όσο το δυνατόν περισσότερη επιστημονική ενάργεια και συνέπεια στη φυσιογνωμία και στον σκοπό του Μαθήματος των Θρησκευτικών. Με άλλα λόγια, το ερώτημα που τίθεται εν προκειμένω, δεν είναι, απλώς και μόνο, το τι επιθυμούμε ή το τι οραματιζόμαστε για το μέλλον των παιδιών μας, τη μοναδική, άλλωστε, ελπίδα της χώρας μας σήμερα· ένα τόσο λεπτό ζήτημα δεν μπορεί να εξαντλείται σε επιχειρήματα, τα οποία απλώς και μόνο εκφράζουν είτε ιδεολογίες είτε επιλογές για την αγωγή των νέων ανθρώπων.

Αλλού θα πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας: εφόσον το Μάθημα των Θρησκευτικών είναι εν πρώτοις ένα μάθημα που εντάσσεται στο πλαίσιο της σχολικής εκπαίδευσης, οφείλουμε τις οποιεσδήποτε φιλοσοφικές ή θεολογικές μας θέσεις, αλλά και τους πάσης φύσεως οραματισμούς σχετικά με την αγωγή των μαθητών, να τους εξετάζουμε και να τους αξιολογούμε μέσα από το επιστημονικό φίλτρο της παιδαγωγικής και διδακτικής σκέψης. Είναι αδήρητη ανάγκη να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τα εργαλεία της Παιδαγωγικής και της Διδακτικής, προκειμένου να αρθρώσουμε έναν λόγο επιστημονικό, που να τον διακρίνει η σαφήνεια, η επιχειρηματολογία, το κύρος και η αξιοπιστία. Τότε, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το ευαίσθητο αυτό θέμα, που ταλανίζει τη χώρα μας, κατά καιρούς με έντονες αντιπαραθέσεις, σχεδόν από ιδρύσεως του ελληνικού κράτους.

Το Τμήμα Θεολογίας ΑΠΘ ήδη έχει δραστηριοποιηθεί προς την κατεύθυνση αυτή, συντάσσοντας, μέσα στην πορεία των τριών τελευταίων ετώ δύο κείμενα, όπου αναλύονται και τεκμηριώνονται ορισμένες θέσεις για το μέλλον του Μαθήματος των Θρησκευτικών με βάση τα δεδομένα της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Με τη σημερινή επιστημονική ημερίδα, το Τμήμα Θεολογίας ΑΠΘ συνεχίζει με το ίδιο αμείωτο ενδιαφέρον την προσπάθειά του αυτή, να αναδείξει με επιστημονικά επιχειρήματα τη μορφωτική σπουδαιότητα του Μαθήματος των Θρησκευτικών στον χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Μάλιστα, είναι άξιο μνείας το γεγονός, ότι στη σημερινή ημερίδα, η προσπάθεια αυτή διεξάγεται με τρόπο όχι μονοφωνικό αλλά εξόχως διαλογικό, εφόσον θα παρουσιασθούν θέσεις, οι οποίες αντιπροσωπεύουν διαφορετικές οπτικές γωνίας θέασης του πράγματος. Παράλληλα, είναι ιδιαίτερη χαρά για το Τμήμα μας, η παρουσία του κ. Φρήντριχ Σβάιτσερ, διεθνούς φήμης καθηγητή Πρακτικής Θεολογίας και Θρησκευτικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο της Τυβίγγης, ο οποίος και θα εμπλουτίσει τις γνώσεις μας γύρω από τη θεματική που προσεγγίζουμε. Ο κ. Σβάιτσερ επισκέπτεται το Τμήμα μας στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με το Πανεπιστήμιο της Τυβίγγης βάσεις του προγράμματος Erasmus. Αυτό συμβάλλει στην οικοδόμηση διεθνών σχέσεων μεταξύ των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων. Τον ευχαριστούμε θερμά για το ότι δέχθηκε την πρόσκλησή μας να μετέχει στην ημερίδα αυτή.

ΘΕ_6

Είμαι βέβαιος ότι όλες οι εισηγήσεις σήμερα θα συμβάλλουν με θετικό τρόπο στον διάλογο για το Μάθημα των Θρησκευτικών στην Ελλάδα και στην Ευρώπη γενικότερα. Ως εκ τούτου συγχαίρω τους διοργανωτές της Ημερίδας αυτής και εύχομαι να κατευοδωθεί η πραγματικά τόσο υψηλή σκοποθεσία που έχει θέσει.

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΙΔΕΣ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.