Ο Δρ. Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνιας Πωλ Χαγουέλ καλεσμένος στο μάθημα του Διαθρησκειακού Διαλόγου

DSCN5295

Την Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015 στο μάθημα του Διαθρησκειακού Διαλόγου του Στ΄ Εξαμήνου του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ., φιλοξενήθηκε ο Δρ. Φιλοσοφίας (στην Ηλεκτρομηχανολογία και Επιστήμες των Υπολογιστών) του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνιας, και μέλος της Ελληνικής Αντιπροσωπείας και της Ακαδημαϊκής Ομάδας Εργασίας στη Διεθνή Συμμαχία για την Ανάμνηση του Ολοκαυτώματος, κ. Πωλ Χαγουέλ, ο οποίος μίλησε στους φοιτητές για τις Βασικές αρχές του Ιουδαϊσμού και τις κοινές αξίες με τον Χριστιανισμό.

Στην εισήγησή του ο Δρ. Πωλ Χαγουέλ αναφέρθηκε σε ποικίλα θρησκευτικά θέματα όπως η Βίβλος, οι Εντολές, ο Ναός και η κινητή Συναγωγή, το Ταλμούδ, η Χαλαχά, που σημαίνει νόμος και είναι η εβραϊκή προφορική παράδοση και στην έλευση του Χριστιανισμού και το πέρασμα από τον “ηθικό μονοθεϊσμό στην πίστη”. Επίσης αναφέρθηκε σε σύγχρονα ζήτημα που αφορούν τις εβραϊκές κοινότητες ανά τον κόσμο, όπως το ποιος είναι Εβραίος, ένα ερώτημα που επανέρχεται σήμερα έντονα εντός της Ευρώπης και των Η.Π.Α. στις περιπτώσεις μεικτών γάμων και γέννησης τέκνου από μη Εβραία μάνα, και ποια η σημασία των διατροφικών κανόνων και των διάφορων ραβινικών ερμηνειών,  ορισμένες εκ των οποίων ξεπερνούν το γράμμα του νόμου και εστιάζουν στην αυτοπειθαρχία. Ακολούθησε συζήτηση για το σύγχρονο κράτος του Ισραήλ και τόνισε ότι Ισραήλ δεν αναγνωρίζει άλλον Ιουδαϊσμό εκτός από τον Ορθόδοξο. Οι συντηρητικοί (Conservative) και οι νεοφιλελεύθεροι/μεταρρυθμιστές (Reform) Εβραίοι υπάρχουν στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες της Ευρώπης εκτός Ισραήλ. Αναφέρθηκε επίσης στη μη ύπαρξη Συντάγματος στο σύγχρονο κράτος του Ισραήλ, στο φαινόμενο του Μεσσιανισμού, και σε πολλά άλλα ενδιαφέροντα και νέα για το φοιτητικό κοινό.

Ο κ. Χαγουέλ έκανε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αναδρομή στην ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης και τόνισε πως οι Εβραίοι της Ελλάδας χαίρουν ισονομίας και ισοπολιτείας, και ότι οι κοινότητές τους είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, συμπληρώνοντας ότι, ενώ είναι de facto αριθμητικά μειονότητα ως προς το θρήσκευμα δεν είναι αναγνωρισμένη de jure μειονότητα, διότι το Σύνταγμα αναγνωρίζει μόνο Ατομικά δικαιώματα και όχι δικαιώματα ομάδων και δεν αναγνωρίζει (πολύ σωστά κατά την άποψή του) μειονότητες, εκτός από τη γνωστή της συνθήκης της Λωζάνης.

Σημείωσε τέλος ότι στην Ελλάδα, αν και υπάρχουν αντισιμήτες, δεν υπήρξε οργανωμένος αντισιμητισμός, με τους τρόπους, την ένταση και τη διάρκεια που συνέβη σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μιλώντας για το ολοκαύτωμα παρατήρησε πως “αν υπήρχαν πραγματικοί Χριστιανοί δεν θα συνέβαινε αυτό που συνέβη” και αναφέρθηκε στη γενναία και βαθιά εκκλησιαστική στάση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Δαμασκηνού, ο οποίος πολλάκις, και με κίνδυνο τη ζωή του, υπερασπίσθηκε ενώπιον των Γερμανικών κατοχικών δυνάμεων τους Εβραίους της χώρας. Ακολούθησε ζωντανός διάλογος που ξεπέρασε τα χρονικά όρια της δίωρης συνάντησης και οι φοιτητές, πέραν της πλούσιας πληροφόρησης που έλαβαν, ασκήθηκαν στον διάλογο με τον θρησκευτικώς “άλλον” στο πρόσωπο του εξαίρετου καλεσμένου μας.

Κείμενο: Αγγελική Ζιάκα, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ.

Share this post
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Δημοσιεύθηκε στην ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ και χαρακτηρίσθηκε , . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.