Από τον πρόλογο του βιβλίου
Οί μελέτες πού περιέχονται στόν παρόντα τόμο είναι μία προσπάθεια νά προσεγγίσουμε την πατερική ερμηνευτική πού άναφέρεται σε θέματα της Καινής Διαθήκης. Γι’ αύτό καί ό σχετικός τίτλος, Καινή Διαθήκη καί έρμηνεντές Πατέρες. Επικεντρώνουμε τήν προσοχή μας στή δυναμική έρμηνευτική των Πατέρων ώς τήν πρόταση τής ορθόδοξης παράδοσης ή όποια συμβάλλει ούσιαστικά στήν κατανόηση τού άποκεκαλυμμένου λόγου τού Θεού μέσα στήν ιστορία, γιά τή σωτηρία τού ανθρωπίνου γένους. Έτσι ή Εκκλησία προβάλλει τούς αύθεντικούς έρμηνευτές τής Αγίας Γραφής καί θέτει τό έρμηνευτικό πλαίσιο καί τίς άρχές πού καθοδηγούν τόν σύγχρονο ερμηνευτή στήν άναζήτηση τής άλήθειας τού εύαγγελίου. Αύτή ή έμπειρία συντηρεί τόν άνθρωπο καί τόν βοηθά νά ύπερβεί τό πρόβλημα τής φθοράς καί τού θανάτου καί νά συμμετάσχει στό γεγονός τής άναστάσεως τού Χριστού.
Στό βιβλίο αύτό περιλαμβάνονται οκτώ μελέτες πού πρωτοδημοσιεύτηκαν σέ τιμητικούς τόμους, έπετηρίδες καί πρακτικά συνεδρίων: Ή πρώτη μέ θέμα, ή κοινωνική δυναμική τής θεολογίας άπό τήν Καινή Διαθήκη στους τρεις Ιεράρχες, παρουσιάζει τίς θεολογικές προϋποθέσεις γιά τήν κατανόηση τών κοινωνικών στοιχείων τής ανθρώπινης συμπεριφοράς καί εστιάζει τήν προσοχή της σέ τέσσερα σημεία τής κοινωνικής δυναμικής τής Καινής Διαθήκης καί τών τριών ‘Ιεραρχών α) στό πρόβλημα τής ισοτιμίας τού άνδρα καί τής γυναίκας, β) στό θέμα τής δουλείας, γ) στη διαχείριση τού πλούτου καί δ) στην αντιμετώπιση των λεγομένων περιθωριακών στοιχείων καί του φαινομένου του αποκλεισμού. Πρωτοδημοσιεύθηκε στόν τιμητικό τόμο τού Μητροπολίτη Τυρολόης καί Σερεντίου κ.κ. Παντελεήμονα.
Ή δεύτερη μελέτη διερευνά τό βιβλικό ύπόβαθρο της θεολογίας τού αγίου Έπιφανίου Κύπρου καί εστιάζει την προσοχή της στό ερμηνευτικό έργο τού Αγίου καί στό βιβλικό ύπόβαθρο τής Τριαδολογίας, τής Χριστολογίας καί τής Πνευματολογίας του. Δημοσιεύθηκε στά Πρακτικά τού Διεθνούς Συνεδρίου τής Ίεράς Μητροπόλεως Κωνσταντίας Κύπρου. Ή τρίτη εξετάζει τόν Μέγα Φώτιο ώς ερμηνευτή τής Καινής Διαθήκης. Προσεγγίζει πρώτα τό ερμηνευτικό έργο τού μεγάλου Πατρός, έπειτα τίς ερμηνευτικές του θέσεις καί στή συνέχεια άντιπροσωπευτικές έρμηνείες τού Πατριάρχη σέ δυσνόητα χωρία τής Καινής Διαθήκης. Ή έργασία αύτή πρώτα έκφωνήθηκε στήν καθιερωμένη γιορτή τού Μεγάλου Φωτίου, πού διοργάνωσε ή Ιερά Σύνοδος τής Εκκλησίας τής Ελλάδος στήν Ιερά Μονή Πεντέλης (Φεβρουάριος 2009) καί έπειτα δημοσιεύθηκε στό περιοδικό Θεολογία.
Ή τέταρτη έργασία άσχολείται μέ τό ερμηνευτικό έργο τού Θεοφυλάκτου Βουλγαρίας, τή σχέση του μέ άλλους έρμηνευτές Πατέρες καί τήν έρμηνευτική του μέθοδο, καθώς έπίσης μέ τή συμβολή του σέ θέματα εισαγωγής τής Καινής Διαθήκης. Δημοσιεύτηκε στήν επετηρίδα τού Τμήματος Ποιμαντικής καί Κοινωνικής Θεολογίας, 8 (2000). Ή πέμπτη μελέτη έχει ώς θέμα τόν άγιο Νεόφυτο τόν Έγκλειστο καί τό συγγραφικό του έργο. Στην άρχή τίθεται τό χρονολογικό πλαίσιο καί ακολουθεί παράλληλη προσέγγιση τής ζωής καί τοϋ συγγραφικού του έργου. Έπειτα παρουσιάζεται ή κριτική έκδοση τών συγγραμμάτων του καί έπισημαίνονται τά ερμηνευτικά του έργα. Δημοσιεύθηκε στόν Τιμητικό Τόμο τού καθηγητή Γεωργίου Μαντζαρίδη. Ή βιωματική καί μυστική εμπειρία ώς κύριες θεολογικές προϋποθέσεις γιά τήν ερμηνεία τής Αγίας Γραφής, κατά τόν Γρηγόριο Παλαμά, είναι τό θέμα τής έκτης εργασίας, πού πρωτοδημοσιεύθηκε στά Πρακτικά Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου στή Λεμεσό, ένώ τό θέμα τής έβδομης, ή είκονογραφική μέθοδος έρμηνείας τού εύαγγελίου, πρωτοδημοσιεύθηκε στά Πρακτικά τού Διεθνούς Συνεδρίου τής Ίεράς Μονής Κύκκου.
Τέλος, ή όγδοη μελέτη άσχολείται μέ τόν άγιο Νικόδημο τόν Αγιορείτη ώς έρμηνευτή του Αποστόλου Παύλου. Αναφέρεται στήν προσωπικότητά του καί τό συγγραφικό του έργο, ένώ εστιάζει τήν προσοχή της στό σκοπό τής μεταφράσεως καί τής άξιολογήσεως τών Παύλειων έπιστολών άπό τόν Αγιορείτη μοναχό, στίς πηγές καί τά κίνητρα τού Όσίου γιά τήν ερμηνεία τών έπιστολών καί καταλήγει στίς έρμηνευτικές προϋποθέσεις καί μεταφραστικές παρεμβάσεις του άγίου Νικοδήμου. Παρουσιάστηκε στό Διεθνές Συνέδριο τής ‘Ορθόδοξης Θεολογικής Σχολής τού Πρεσόφ στή Σλοβακία τό 2009 καί δημοσιεύτηκε στά Πρακτικά τού Διεθνούς Συνεδρίου τής Άγιορειτικής Εστίας.