Jean Daniélou, Δοκίμιο για το μυστήριο της Ιστορίας (μτφρ. Ξενοφών Κομνηνός, εισαγωγή Νικόλαος Ασπρούλης), «Εν Διαλόγω – 1», Εκδοτική Δημητριάδος, Βόλος, 2014

1090aΗ Εκδοτική Δημητριάδος παρουσιάζει σε ελληνική μετάφραση την έκδοση ενός σημαντικού βιβλίου του γνωστού Γάλλου ρωμαιοκαθολικού θεολόγου Jean Daniélou, με τίτλο Δοκίμιο για το μυστήριο της Ιστορίας. Με την έκδοση αυτή η Εκδοτική Δημητριάδος εγκαινιάζει τη σειρά «Εν Διαλόγω». Με τη σειρά «Εν Διαλόγω» η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου και η «Εκδοτική Δημητριάδος» στοχεύουν στη δημοσίευση αυτοτελών έργων ευρύτερου θεολογικού και πνευματικού ενδιαφέροντος, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, από τις διάφορες χριστιανικές παραδόσεις. Ειδικότερα, η σειρά φιλοδοξεί α) να παρουσιάσει σε δόκιμες νεοελληνικές μεταφράσεις, με εισαγωγές και ερμηνευτικά σχόλια, κλασικά έργα επιφανών δυτικών θεολόγων και στοχαστών, που σημάδεψαν την πορεία της δυτικής χριστιανικής θεολογίας και του σύγχρονου πολιτισμού γενικότερα, χωρίς επιπλέον να αφήσουν ανεπηρέαστη και τη σύγχρονη ορθόδοξη σκέψη· β) να καταστήσει ευρύτερα γνωστά στο ελληνικό κοινό, με σχολιασμένες εκδόσεις, έργα της ορθόδοξης θεολογίας του 20ου αιώνα, τα οποία θεωρούνται πλέον κλασικά από την παγκόσμια θεολογική και ακαδημαϊκή κοινότητα και αντιπροσωπευτικά της ανατολικής χριστιανικής παράδοσης, δίχως έως τώρα να έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά· και γ) να αναδείξει, στο μέτρο των δυνάμεών της, τη συμβολή, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις μιας νεώτερης γενιάς ορθόδοξων θεολόγων και στοχαστών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που μέσα από τη γόνιμη συνάντησή της τόσο με τα μεγάλα αναστήματα της προηγούμενης ομόδοξης θεολογικής γενιάς, όσο και με σημαντικούς στοχαστές του καιρού μας, προσπαθεί να αρθρώσει σύγχρονο θεολογικό λόγο, καθώς έρχεται αντιμέτωπη με τα νέα, και καίρια προβλήματα και ερωτήματα της μετανεωτερικής εποχής μας.

Το Δοκίμιο για το μυστήριο της Ιστορίας του Jean Daniélou αποτελεί μια από τις πλέον επιτυχείς απόπειρες της σύγχρονης ρωμαιοκαθολικής θεολογίας να έρθει σε γόνιμο διάλογο με την περιβάλλουσα πραγματικότητα της εποχής της, προτείνοντας μια συνεκτική θεώρηση για το νόημα της Ιστορίας η οποία εκκινεί από και θεμελιώνεται στο γεγονός του Ιησού Χριστού. Παρά τη σχετική παλαιότητά του (γράφτηκε το 1953) το βιβλίο αυτό εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα επίκαιρο για τη σύγχρονη ορθόδοξη θεολογία, τόσο με τις προϋποθέσεις (ειδικά με αυτές), όσο και με τις επιμέρους θέσεις του, στο βαθμό που η τελευταία έδειχνε ανέκαθεν να αντιμετωπίζει με ορισμένη καχυποψία το έντονο ιστορικό ενδιαφέρον και τη στράτευση εντός της Ιστορίας του δυτικού χριστιανισμού. Στο έργο τούτο ο επιφανής Γάλλος θεολόγος, μετά από μια εκτενή εισαγωγή στην ευρύτερη θεματική, εξετάζει καταρχήν διάφορα προβλήματα που σχετίζονται με την ερμηνευτική προσέγγιση του νοήματος της Ιστορίας (π.χ. τη σχέση γενικής και ιερής Ιστορίας, τη σχέση του Χριστιανισμού προς τους διάφορους πολιτισμούς), ενώ στη συνέχεια επιχειρεί να αναδείξει και περιγράψει τα ιδιαίτερα γνωρίσματα μιας χριστιανικής θεώρησης του νοήματος της Ιστορίας. Στο τελευταίο μέρος πραγματεύεται τις αποφάσεις τις οποίες καλείται να λάβει ο χριστιανός για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που τον περιβάλλουν.

Γεννημένος στο Neuilly-sur-Seine (1905) ο Jean Daniélou κάνει σπουδές στη Σορβόννη, όπου εκδηλώνει ενδιαφέρον για τον ελληνιστικό κόσμο της αρχαιότητας και της πρώιμης χριστιανικής περιόδου. Ενταγμένος στους Ιησουίτες από το 1929, σπουδάζει θεολογία στην περίφημη «σχολή της Fourvière» στη Λυών, ενώ το 1942, σε συνεργασία με το δάσκαλό του de Lubac, ιδρύει την περίφημη σειρά πατερικών έργων Sources Chrétiennes. Το 1938 χειροτονείται ιερέας, ενώ το 1943 ολοκληρώνει τη διδακτορική διατριβή του για τον Γρηγόριο Νύσσης. Από το 1943 μέχρι το 1969 κατέχει την έδρα της Ιστορίας του Αρχαίου Χριστιανισμού, ενώ την ίδια περίοδο γίνεται αρχικά επίσκοπος και στη συνέχεια καρδινάλιος. Θα λάβει μέρος στη Β´ Βατικανή Σύνοδο, ασκώντας επιρροή στην προετοιμασία σημαντικών διαταγμάτων. Το 1972 εκλέγεται μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας. Πεθαίνει το 1974. Ο Daniélou αποτελεί κεντρική μορφή της γαλλόφωνης ρωμαιοκαθολικής θεολογίας του 20ου αιώνα και της κίνησης της ressourcement. Μεταξύ των έργων του συγκαταλέγονται τα Platonisme et Théologie mystique, Aubier, Paris, 1944· Bible et liturgie, Cerf, Paris, 1951, κ.ά.

Share this post
          
 
   
Δημοσιεύθηκε στην ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ και χαρακτηρίσθηκε . Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.